--'Einen Vorschlag machen', ofwel 'Get a Life!'

Met een dame die afwachtender is met het achterwaarts gestrekte been valt ook prima te dansen, maar mijn pakkie an is toch echt een dame met de uitgesproken 'Vorschlag'.

Een techniekbeleving beschreven door de editor Rob Nuijten

Op een van de tangosalons van Luna de Tango, destijds in Cafe de Kroon in Amsterdam, mocht ik eens dansen met Nicole Nau toen zij met Ricardo, 'El Holandés, in Nederland promotie maakte voor de tango-opera "Orestes' Last Tango", waarvoor Ricardo productiewerk deed en waarin Nicole de hoofdrol danste.

Wat mij bij een paar verukkelijke dansen met deze beeldschone Nicole van haar danstechniek zo opviel, was de duidelijkheid waarmee zij haar stappen maakte. Vooral bij het naar achter zetten van de voet, wat toch voor de dames in de tango een zeer veel voorkomende stap is. Eens bracht het Nederlands-Franse stel Frank & Manon een spaanse tango & folkloredanseres mee naar salon Don Tango, toen nog aan de Amstel, en zij waren zo aardig mij te tippen over de danskwaliteiten van deze dame, Rocio Garza. Ook zij danste met die heel duidelijk neergezette voet naar achter, en voor mij was het die techniek die het potje op het dekseltje deed passen bij onze dans. Deze naar mijn beleving zeer aangename techniek heb ik bij niet zoveel dames ervaren, maar wel wil ik o.a. Patty van Hoften en Yvonne Meissner hierbij niet ongenoemd laten als de mij meest opgevallen lokale vertegenwoordigers hiervan.

Ik sprak hier nog eens over met duitse tanguero Andreas Erbsen.

Ik vertelde hem dat ik bij Nicole en Rocio voelde dat zij al stevig in de grond gingen staan voordat ik hun gewicht daarheen had gebracht. Andreas noemde het 'einen Vorschlag machen'.

Ik gebruik dat duitse woord van Andreas nog steeds, als ik het er met anderen over heb, of in danslessen waarbij ik dit graag aan andere dames overdraag. Want juist het woord 'Vorschlag', ofwel 'voorstel' geeft de betekenis van deze techniek zo goed weer. Een dame die met haar stap geen voorstel doet, geeft geen antwoord op de man z'n leiden. Carlos Gavito kon tijdens zijn techniekles-voor-vrouwen, bij slapjes naar achter bewogen voeten, tegen de dames uitroepen: "Come on, get a LIFE!".

Door met de naar achter bewogen voet geen keuze te maken voor een 'landingsplek' en geen keuze te maken voor het neerzetten, laat staan dat via haar lijf door te geven aan de torso van de man, laat de vrouw de man onwetend van haar plannen en onwetend of zij goed staat of wat zij verder wil met de dans. Pas als de man doorgaat in de ingezette beweging zal hij erachter komen of zij uiteindelijk haar plek vond, en dat is dus net even te laat. Hierdoor namelijk missen beide dansers wat kansen voor een weliswaar spannende doch 'beheerste' dans. De dame mist haar kans om tijdig een versiering te maken (zoals een kleine snelle voorwaartse voleo), en de man, die niet voelt dat de dame een eigen plan trekt, zal voorwaarts blijven gaan in de hoop dat er gauw een moment komt waarop zij wat prettige tegendruk geeft. Deze 'prettige tegendruk' is gewenst als hij graag danst met een ingehouden kracht, gelardeerd weliswaar met korte ontladingen. Beide dansers creeren hiervoor de mogelijkheden, niet enkel de man.

Jo Röhrig, theaterregisseur en milonguero dansleraar in Den Haag, schrijft:

ESO!  Wat heb je dat goed verwoord!

Dat is inderdaad het kleine verschil van wat mij bij in mijn ogen goede danseressen opvalt, wat ik zelf altijd als feedback uitleg. Want als ik het goed begrijp waarborgt dit een continue "Hier ben ik!"-confrontatie (de nodige spanningslijn) met de partner.

En de uitdaging die ik in het dansen zoek heeft meestal met die intieme sensatie te maken.

Dat kleine verschil ervaar ik o.a. ieder jaar in Berlijn met ene van de erste danseressen ter plaatse, heel bescheiden, maar iedere keer weer een ongeloofelijk belevenis.

Jouw artrikel heeft met de essentie van tangodansen te maken en ik hoop dat nog velen meer duidelijkheid ervaren, zelfs met het gevaar je woorden TE letterlijk te nemen.

De techniek van het 'voorstel'.

Dit is niet hetzelfde als 'doorlopend leunen'. De heer leidt de dame in de stap naar achter, door een 'voorzetje' te geven met zijn lijf. Dit doet hij niet door zijn bovenlijf voorover te laten vallen, maar door zich met zijn achterste been voorwaarts te drukken. Hierop reageert de dame door haar vrije been naar achter te bewegen. Zij kiest de plek waar zij met haar tenen tegen de grond zal gaan drukken, als haar been volledig gestrekt is. Dan drukt zij, vanuit de tenen van dat naar achterengeplaatste been, schuin opwaarts, haar borst tegen de borst van de man. Daarmee geeft zij de man duidelijk aan dat zij klaar is voor het vervolg van de stap van de man. Haar been staat als een stok bij het polsstokspringen, die ook stevig in de sloot staat geparkeerd en niet meer van z'n plaats komt zolang de springer naar boven en naar de overkant gaat. Ik vergelijk het ook wel eens met een tentstok, waarmee je, met de punt voor je, schuin naar beneden, over een graslandje loopt, waarbij de stok in de grond prikt en op dat moment onmiddelijk een tegendruk geeft (en dus niet VOOR dat moment). De man, die op dit moment wacht, kan háár gewicht vervolgens verder gaan brengen, boven de plek waar haar voet staat. En voordat zij daar is gebacht, heeft de dame haar versiering, zoals een voorwaartste voleo, al gemaakt.

Deze techniek gunt beide dansers de sensatie dat salondansen een beetje spectaculair kan zijn. Het spectaculaire blijft tussen hen in gebeuren, is niet naar buiten gericht. De man heeft door haar techniek uitermate goed contact met de voeten van de dame. Hij voelt heel goed wat zij wil, of de mogelijkheden die zij hem biedt. Hij voelt aankomen welke kansen zij gaat nemen. Beiden dansen gelijkwaardig. De man zou een dame rustige momenten kunnen gaan 'gunnen' in de dans, maar zij kan die met deze techniek ook zelf nemen, op elk moment dat zij ze wil. Hun gevoel van 'samendansen' wordt versterkt, en de dans blijft letterlijk en figuurlijk 'beheerst'.

Rob Nuijten, de editor
torito.nl/torito